"المدونة محمية بميثاق الشرف. أرجو الإشارة الى اسم (غار عشتار) والكاتبة (عشتار العراقية) عند إعادة النشر"

17‏/2‏/2011

الرجل اللي ورا عمر سليمان


إضغط لمشاهدة فيديو اغنية الراجل اللي ورا عمر سليمان
والتي تقول كلماتها

"سؤال بيتسأل لكل إنسان.. ماما وبابا سألوه من زمان.. سؤال مطاردني في كل مكان.. نفسك تطلع إيه لما تبقى مان.. بابا عايزني أبقى مهندس.. ماما عايزاني فنان.. خالي عايزني أبقي مدرس أو سيلسمان.. أنا مش جبان ولا بخاف من سبايدر مان.. ولا عايز أبقى مهندس ولا سيلسمان.. أنا عايز أبقى زي الراجل اللي واقف ورا عمر سليمان".

بعد 4 أيام على ظهوره التلفزيوني، تحول "الراجل اللي ورا عمر سليمان" إلى أحد أشهر الشخصيات المصرية على موقعي "فيسبوك" و"تويتر"، حيث تزايدت التكهنات حول شخصية الرجل الذي ظهر عابساً، خلف نائب الرئيس المصري السابق عمر سليمان، يوم إعلان تنحي مبارك عن الرئاسة، الجمعة 11-2-2011.

فإلى جانب الرسائل والصور التي يتم تبادلها على "فيسبوك"، تم إنشاء صفحة خاصة باسم "رابطة محبى الراجل اللي ورا عمر سليمان"، ويحاول فيها الزائرون التندّر حول هوية الرجل، وعمله.

فيكتب أحدهم "حارس أوباما الشخصى.. مورد الأسلحة النووية لصدام.. قائد الاستخبارات فى الاتحاد السوفيتى سابقاً.. تورط فى مقتل كنيدي.. أحد المقربين لهتلر.. يقال إنه شارك فى هزم التتار والهكسوس.. موحد القطرين.. يقف هناك فى كل اللحظات الهامة فى التاريخ.. قلما تجد مثله فى هذا الزمن: الرجل إللي ورا عمر سليمان".

رابطة المحبين بينما يكتب يحيى عمر "عاجل وحصري على الصفحة الخاصة بالراجل اللي ورا عمر سليمان: بيان رقم ٦ من القوات المسلحة بتقولكوا ملكوش دعوة بالراجل، والله الموفق". أما محمد فيقترح أنه "يكون ده أحسن واحد يمسك المنتخب الفترة الجاية".

كما تناقل الكثيرون صورة لعبارات مركبة تحمل اسم "الحقيقة الكاملة"، فتقول إن "أشهر 3 حاجات في مصر اليوم هي: ميدان التحرير، وائل غنيم، ثم الراجل اللي واقف ورا عمر سليمان".

ثم تنقل "في مفاجأة من العيار الثقيل: الراجل اللي واقف ورا عمر سليمان يعترف للنائب العام أنه الراجل اللي واقف ورا عمر سليمان"، و"الراجل اللي واقف ورا عمر سليمان يثير ضجة في الشارع المصري، وأوباما يعقد اجتماعات مكثفة لكشف هويته".

ويبدو أن نبأ هذه الرابطة وصل إلى شاب يقول إنه ابن "الراجل اللي ورا عمر سليمان"، ما دفعه لإنشاء صفحة مضادة، حملت اسم "أعتذر للمقدم أركان حرب حسين شريف (الراجل إللي ورا عمر سليمان) وكل أسرته". ويقول فيها إن الرجل هو "مقدم أركان حرب حسين شريف قائد المجموعة 64 قتال من القوات الخاصة".

وبالفعل، بادر الكثيرون إلى بث اعتذاراتهم على الصفحة، مكررين أن الدافع اقتصر على التسلية لا أكثر. أما اللافت فكان التزايد السريع لعدد معجبي هذه الصفحة، لتقارب الـ22 ألف معجب، بينما الصفحة السابقة لم تجمع أكثر من ألف شخص.

ومن المعتذرين المدّون وائل غنيم، الذي أكد أن التعليقات كانت مجرد "نكات لا يقصد منها الإهانة الشخصية له أو عائلته".

تكهنات في "تويتر"وكما في "فيسبوك" كان حال "تويتر"، حيث تم إنشاء "هاش تاغ" خاص لـ"الراجل اللي ورا عمر سليمان" TheGuyBehindOmarSuleiman حيث تنافس الجميع في تبادل الرسائل حول شخصية الرجل.

فيقول وائل عاشور "4 بنوك أوروبية تعلن عن تجميد أرصدة الراجل إللي واقف ورا عمر سليمان لحين الكشف عن هويته". بينما يقول بدر حلواني "لَيسَ الفَتى مَن يُقولُ كانَ أَبي.. إن الفتى من قال أنا الراجل اللي واقف ورا عمر سليمان".

ويقول أحمد "أنباء غير مؤكدة: جلوس الراجل اللي واقف ورا عمر سليمان". بينما ينقل بلال "عاجل: بعد اتساع شهرة الراجل اللي ورا عمر سليمان، عمر سليمان يغير اسمه إلى الراجل اللي قدام الراجل اللي ورا عمر سليمان".

كما لم يسلم وائل غنيم نفسه من التعليقات، إذ يقترح مروان المريسي أن الرجل خلف عمر سليمان هو "وائل غنيم لابس قناع". ولا يغيب الخليج عن الموضوع، فيقول أحدهم "حل مشاكل الخليج يكمن في استقطاب الراجل اللي ورا عمر سليمان".

وكتب أحمد عماري "المستحيلات أربع: الغول والعنقاء والخل الوفي وجلوس الراجل الواقف ورا عمر سليمان".

وبين النكات، تنساب دعوات لوقف السخرية من الرجل، لكن بسخرية أيضاً. فيقول عمر عبدالوهاب : اللي بيتريقوا على الراجل اللي ورا عمر سليمان.. الراجل ده حارب في 3 حروب واستشهد مرتين.. ياريت نقدره وكفاية!

***
شلون سوالف عند الشعب المصري!

ولكن سؤالي الآن هو: وين راح الراجل اللي واقف قدام الراجل اللي واقف ورا عمر سليمان؟

هناك 6 تعليقات:

  1. طلع راجل محترم وفريق في القوات الخاصة و الناس أعتذرت لة

    ردحذف
  2. نعم .. القوات الخاصة فرع مهم جدا. بالانجليزي اسمها S.W.A.T

    ردحذف
  3. يعني من ربع سوادي ؟؟ يا مرحبا يا مرحبا ..



    أنا شخصيا في اللحظة الاولى سألت من هو الراجل اللي وره سليمان ؟
    هل سيلقي الراجل اللي وره سليمان كلمة بعد سليمان ..؟
    الراجل اللي وره سليمان البودي كارد مال سليمان ...؟
    الراجل اللي وره سليمان ماسك طبنكة بيمينه و غرزها في ظهر سليمان ...وو ؟

    و أعتقد من أجرم في حقه أصلا هو المصور أو مخرج الخطاب .. كان لازم يخرجوه من الصورة .
    ايه سبب ظهوره ؟؟؟


    بس لازم أكول شغل يخبل .. ملهوش مثيل !!

    الفديوهات والصور على اليوتيوب و غيره من الروعة بحيث الواحد يحتار شنو يختار سواء من تونس أو مصر ...!!


    ردا على سؤالك أستاذة عشتار يقال إن ........ في المعمل يعاد انتاجه .

    جياد التميمي

    ردحذف
  4. شلون بيك جياد؟ لازم تكون شديد الوضوح؟ ماتعرف اكو شي اسمه الغموض؟ التورية؟ الاستعارة؟ المجاز؟ الضبابية؟ بين السطور؟ اكتب سطر واترك سطر؟ حروف من غير نقط؟ المعنى في بطن الشاعر؟ يا أخي اللغة العربية لغة ثرية ، فيها الكثير من الاساليب البلاغية والأدبية. شلون بيك؟ انت منين طلعت لي؟

    ردحذف
  5. الشعب المصري ابن نكتة يخلق البسمة من اى شئ و البسمة طريقة لاجتياز لحظات عصيبة
    المصريين بينكتوا على مبارك من ايام ما كان رئيس و قبل ما يتخلع(مش فاكرة من كام قرن!) فيعني مش هينكتوا على الحارس الشخصي لنائب الرئيس السابق!!

    مع كامل الاحترام للراجل اللي واقف ورا عمر سليمان اقوله كشكشها متعرضهاش و تيك ات ايزي يا عزيزي كما يقول المقريزي

    ردحذف
  6. شباب الفيس بوك التحف عملوا صفحة للراجل اللي جاب المية للقذافي
    بس لسة الراجل ملوش شعبية زي الراجل اللي ورا عمر سليمان


    http://www.facebook.com/pages/%D8%A7%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%AF-%D8%A7%D9%84%D9%89-%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%8A%D9%87-%D9%84%D9%85%D8%B9%D9%85%D8%B1-%D8%A7%D9%84%D9%82%D8%B2%D8%A7%D9%81%D9%89/156139621108364

    ردحذف